in

‘Berat ni..’ Kanak-kanak rum4h amal GISBH berisiko diisytihar anak ‘wati syubhah’

Terkini, anak-kanak penghuni rumah amal yang diselakatkan, dikaitkan dengan GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH), berdepan ris1ko diisytihar anak ‘wati syubhah’.

Wati syubhah adal4h anak yang lahir daripada persetvbvhan tid4k sah jika tiada peng4kuan nasab yang sahih daripada ibu bapa mereka.

Undang-undang syariah khususnya melalui Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah-Wilayah Persekutvan 1984 menet4pkan bahawa, pengiktirafan nasab sese0rang anak bergantung kepada status pernik4han ibu dan bapa, kata Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang.

Jika se0rang bapa meng4ku sese0rang itu anaknya, dia perlu mengemuk4kan sijil pernikah4n yang s4h. Jika tiada sijil, dia perlu mendap4tkan pengesah4n di mahkamah syariah untuk menges4hkan pernikah4n tersebut.

Katanya lagi, dal4m k3s kanak-kanak yang diselam4tkan dalam Op Gl0bal itu, ada ibu bapa yang tid4k mengenali anak-anak mereka dan itu membu4tkan status nasab mereka samar.

Ujarnya, dal4m isu ini cabaran paling sukar adal4h untuk menentvkan status pernikah4n ibu bapa mereka termasuk usaha mengemuk4kan bukti d0kumen serta memanggil saksi semasa akad nikah dil4kukan.

Mungkin ada saksi, mungkin tiada s4ksi, atau mungkin s4ksi sudah meningg4l dunia atau tid4k dap4t dikesan. Apabila ini berl4ku, sesuatu perkahwinan itu boleh dianggap tidak sah, menyeb4bkan anak tersebut diisytihark4n sebagai anak wati’ syubhah.

Katanya lagi, kerana inil4h penting untuk ibu atau bapanya tampil ke hadap4n pihak berkvasa untuk meng4kui kesahihan nasab anaknya. Tanpa penentuan status, suk4r bagi kanak-kanak itu untuk mendapatkan hak keperlvan asasi seperti pendidikan, kesihat4n dan kewarganegaraan.

Sumber: Beautifulnara

What do you think?

Written by My Gosip

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

GIPHY App Key not set. Please check settings

    Sayu sorg pelajar jadikan karung guni sebagai ‘luggage’ pergi daftar universiti

    Masih igat lagi dengan Budi Tentang Bulan, dah besar budak ni siapa sangka dh ada anak isteri dh